Minder autokilometers is de eerste winst bij het verminderen van onze CO2 voetafdruk. We willen daarnaast het gebruik van milieuvriendelijke auto’s blijven stimuleren. Daarom komen er nog meer faciliteiten voor het opladen van elektrische auto’s, maar ook elektrische fietsen. De daar gebruikte elektriciteit is uiteraard opgewekt met zon- of windenergie. 

Assen stimuleert het gebruik van de fiets. Waar tot nu toe bij de inrichting van de stad de nadruk ligt op de auto, kiest GroenLinks in het vervolg voor de fiets. Bij nieuwbouw of herstructurering gaan we uit van ‘omgekeerd ontwerpen : fietsers en voetgangers zijn leidend en de auto past zich aan. De fiets moet het centrale vervoermiddel in woongebieden en van en naar het centrum worden. 

Gedeelde ruimte (‘Shared space’) past minder goed hierbij; in het bijzonder fietsers en voetgangers houden we gescheiden, ook op het nieuwe Stationsplein.

Planmatig en wijksgewijs vindt de komende jaren een transformatie plaats van auto- naar fietsgedomineerde infrastructuur, hetgeen uiteraard aanpassingen inhoudt. We denken hierbij aan de Zuidersingel en Oostersingel, het nieuwe Stationsplein, de hoek Torenlaan/Collardslaan, onderhoud aan fietspaden en alle oversteken Europaweg ongelijkvloers maken.

De gemeente Assen benoemt het fietsbeleid dan ook als apart beleidsveld en neemt hiervoor middelen op in de begroting, formuleert concrete doelen en monitoort deze. De CROW-richtlijnen, die gaan over onder meer de breedte van wegen en fietspaden, vormen de minimale basis.

Er worden doorgaande veilige, vrij liggende en obstakel- en hindernisvrije fietsroutes aangelegd, met goede aansluiting op het NS- station en het OV-knooppunt Marsdijk. Door de aanpassingen te combineren met al geplande onderhoudswerkzaamheden, kunnen de kosten worden beperkt. Deze fietspaden hebben voorrang op kruisend verkeer, zodat de fiets voorrang heeft op het particuliere gaspedaal. 

Er komen fietssnelwegen vanuit naburige gemeenten naar het centrum, de grote school- en werklocaties in de stad, naar het NS-station en naar OV-knooppunt Marsdijk. Het gaat hierbij om een hoogwaardig fietspadennet naar woon- en werklocaties met aansluiting op recreatieve routes.

Verkeerslichten worden overal fietsvriendelijk afgesteld, met secondetikkers die de wachttijden aangeven.

Er komt een meldpunt ‘Ruim baan voor de fiets’, waar inwoners suggesties kunnen doen voor verbetering van fietspaden en stallingsmogelijkheden.

Bij het strooien in de winter krijgen de hoofdfietsroutes, net als de hoofdwegen en de buslijnen, prioriteit.

Assen introduceert een wittefietsenplan met ‘fietspakplaatsen’ op de hotspots (zoals het NS-station, het Drents Museum, het Koopmansplein, en De Nieuwe Kolk).

Er zijn altijd voldoende gratis stallingsmogelijkheden voor de fiets. Stallingsmogelijkheden (bewaakt en onbewaakt) worden fors uitgebreid bij openbare voorzieningen, winkels, scholen, bushaltes en het OV-knoppunt Marsdijk. Naast fietsenrekken komen er fietsparkeervakken, die ook handig zijn voor scooters. Ook bedrijven moeten voldoen aan fietsparkeernormen en werknemers zo goed mogelijk te faciliteren om op de fiets naar het werk te komen.