In de afgelopen campagne voor de raadsverkiezingen in Assen is mij het één en ander opgevallen. De verschillen tussen de partijen zijn overbrugbaar. Qua beleid zullen er voor Assen vele goede zaken kunnen worden opgestart. Haventerrein aanpakken, school- en instructiezwemmen opnieuw invoeren, kazerne ombouwen tot woongebied, ruimte in Assen veel beter benutten om het omliggende groen meer te sparen, inzet voor mensen met en laag inkomen.

In de afgelopen campagne voor de raadsverkiezingen in Assen is mij het één en ander opgevallen. De verschillen tussen de partijen zijn overbrugbaar. Qua beleid zullen er voor Assen vele goede zaken kunnen worden opgestart. Haventerrein aanpakken, school- en instructiezwemmen opnieuw invoeren, kazerne ombouwen tot woongebied, ruimte in Assen veel beter benutten om het omliggende groen meer te sparen, inzet voor mensen met en laag inkomen.

Daarom moet het op onderdelen verschil gaan maken. GroenLinks heeft meer inzet voor jongeren, voor sociaal cultureel werk, voor de ‘andere’ medemens, voor duurzaamheid, voor een progressief college sterk naar voren geschoven. Maar ik zei het al: in de afgelopen campagne is mij het één en ander opgevallen. Eén onderdeel is wel genoemd in het verkiezingsprogramma van GroenLinks, maar is eigenlijk nauwelijks een onderdeel van discussie geweest. Waaraan het ligt? Misschien omdat het voor andere partijen niet zo belangrijk is? Of omdat het wel onder hun verantwoordelijkheid viel maar te weinig aan gedaan?

Het gaat om de toegankelijkheid van de gemeente. Dat burgers en organisaties weten wie ze ergens voor moeten hebben. Nu is dat onduidelijk. Je hebt wel een ambtenaar te spreken, maar je weet niet waar die precies over gaat, laat staan welke beslissing die kan nemen. Een organisatie op wijkniveau heeft daar last van maar een individuele burger precies zo. We kregen mensen te spreken bij de caravan die herhaaldelijk een verzoek hadden ingediend over een probleem waar ze tegenaan liepen. Dat varieerde. Van een verklaring over een politiekeurmerk voor de woning om daarmee korting te kunnen krijgen op een inboedelverzekering tot toezeggingen over bemiddeling bij overlast in een buurtje. Maar ook bureaucratische behandeling bij een klacht over gebrek aan inspraak. Maanden gingen erover heen voordat er eindelijk een (formeel) berichtje kwam. Nog sterker: in de gemeentegids van Assen staat dat je eerst een klacht door het stadhuis moet laten gaan voordat je een onafhankelijk ombudsteam erop mag zetten.
 
GroenLinks wil dit veranderen. Het moet mogelijk zijn om de organisatie zo om te bouwen het voor iedereen duidelijk wordt waar een ambtenaar over gaat. Het opzetten van een betaald ombudsbureau naar voorbeeld uit verschillende andere steden  moet toch ook mogelijk zijn. Als het aan ons ligt. We vertrouwen erop dat we hierop andere partijen meekrijgen.

Daarom zeggen we ook in dit verband: Stem GroenLinks omdat het nog beter kan.
 
Willem Kuiper (campagneleider GroenLinks Assen)