Assen zet het mes in ongevraagd reclamedrukwerk. Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 8 maart werd een motie van GroenLinks aangenomen -mede ondertekend door PvdA, D’66 en OpAssen- met daarin de oproep aan het college van B en W om invoering van een zogenoemd ‘opt-insysteem’. Met zo’n systeem wordt nergens meer ongevraagd drukwerk in de brievenbus gedaan, tenzij de bewoner daarom vraagt via een JA-JA-sticker op zijn brievenbus.

 

 

Een succesvolle actie van Hans Marskamp, die goed is voor het milieu. Iedere brievenbus krijgt jaarlijks 34 kilo ongevraagd reclamedrukwerk te verwerken. Bij drie van de tien gaat dit ongelezen regelrecht bij het afval. Dat zijn vele kilo’s reclamefolders aan pure verspilling per jaar. De verspreiding van zo veel reclamefolders leidt tot onnodig afval van papier en plastic en is een verspilling van energie voor productie en transport. GroenLinks Assen vindt dat dit niet past bij de uitgangspunten van de duurzame, stad die Assen wil zijn.