Bij de vorige behandeling van dit rapport heeft GroenLinks vraagtekens gesteld bij de manier waarop deze laatste TT Speed Week georganiseerd is. Nu blijkt dat geen van de aangestelde of betrokken stakeholders nog positief is over de toekomst maakt GroenLinks zich ernstig zorgen over 2015.
Niet alleen is er nog steeds geen enkel financieel verslag van 2014, zo zijn ook de stakeholders voor 2015 niet of nauwelijks bereid om bij te dragen. Een sponsor geeft aan zich waarschijnlijk terug te trekken, de gemeentelijke stakeholders willen niet langer mee werken en daarmee komt ook de provincie op losse schroeven te staan. Komt bij dat er dit jaar een extra storting is geweest in het fonds twv 200.000 euro, welke ook volledig uitgegeven is. GL komt op een voorzichtige uitgave voor 2014 van 665.000 euro waar tot op heden geen financieel verantwoording voor is en alle betrokken partijen of met de horizon verdwenen zijn of zijn opgestapt. En een schuld van ca 100.000 als je de media mag geloven.t
GL is benieuwd wat voor maatregelen het College gaat nemen om dit soort praktijken in de toekomst te voorkomen, en hoe het een organisatie op poten gaat zetten die daadwerkelijk in staat is tot het organiseren van de TT Speed Week in de komende jaren.
Ondanks garanties dat de Gemeente niet langer verantwoordelijk zou zijn voor de organisatie of financiering is zowel in 2014 als in 2015 dit niet het geval.
Van het fonds is niet meer over, ondanks een initiële storting van 290.000 euro. De volledige organisatie van 2014 bestaat niet meer en daarmee ook ervaringen en lessen.
Kortom, GL concludeert dat er vooral geïnvesteerd is een de TT Speed Week 2014, maar niet in de TT Speed Week als organisatie of event. Nu er geen enkele structuur meer overeind staat is GL benieuwd naar de stappen die het College gaat nemen om te voorkomen dat dit niet nogmaals gebeurt.
Het valt GL op dat het College nu wel erg gemakkelijk besluit om over te stappen naar een andere oplossing, te weten scenario 2b, los van het feit dat dit natuurlijk helemaal geen keuze is, waar dit voorheen nog absoluut niet wenselijk was.
De Stichting TT Speed Week zou het instrument moeten zijn waarmee de Gemeente Assen de verantwoordelijkheid voor de TT Speed Week uit handen kon geven aan een professionele partner, GL is benieuwd naar de stappen en maatregelen om ervoor te zorgen dat het volgende bestuur van de Stichting TT Speed Week wel in staat is tot zelfstandige organisatie, of bestaat deze stichting niet meer nu het bestuur is opgestapt? en dat wij in 2015 en 2016 niet nogmaals hier met z’n allen op tafel zitten om te bekijken hoe we dit het volgende jaar gaan oplossen.
Op deze manier mogen we blij zijn met het behoudt van de Status Quo en zijn de beoogde groei, ambities en doelstellingen slechts illusies. Hoe kunnen we er op deze manier voor zorgen dat de TT Speed Week bijdraagt aan de Stad Assen en een duurzame investering is voor de toekomst.