Nu de verhuizing van het UWV naar Groningen definitief is, zie artikel va het dagblad van het noorden van woensdag 19 februari, stellen wij onze "premature"vragen uit 2011 nogmaals aan het college. Er is wat uit te leggen.

Nu dan toch de kogel door de kerk is en , ondanks alle toezeggingen van het college, het niet gelukt is het UWV voor Assen te behouden, stellen wij opnieuw een aantal van de vragen die wij op 27 mei 2011 hebben gesteld.

De vragen t.a.v. het behoud van het Werkplein Baanzichtzijn na vertrek UWV naar Groningen -  nu niet meer prematuur en zijn nu dus een wezenlijk probleem van ons als gemeenteraad geworden.

Het pand waar Werkplein Baanzicht in combinatie met UWV nu zit, wordt dan wel een maatje te groot voor alleen de ISD.

Daarnaast zullen de werkzoekenden nu meer dan ooit gebruik moeten gaan maken van de e-coach i.p.v. een menselijk gezicht om hun problemen rondom hun toekomst en werkplannen te bespreken. Over het algemeen is het zo dat er ook nu al veel per e-coach wordt afgehandeld, maar de kloof tussen de digitale snelweg en de harde werkelijkheid van geen werk, wordt nu met recht groter. Als je iemand wilt spreken via intermenselijk contact zal je minimaal € 10,80 gaan kosten. Geld dat je over het algemeen niet kan missen als je in de bijstand zit of WW ontvangt.  De kosten van reiskosten worden immers niet vergoed door het UWV.

Daarnaast zijn onze vragen uit 2011 t.a.v. de kansarme en kansrijke nu nog actueler geworden. De wereld in 2011 zag er al somber uit en het is er in de afgelopen jaren qua werkgelegenheid in Assen/Drenthe niet beter op geworden.

GroenLinks Stelt daarom (wederom)  de volgende vragen, in de werkelijkheid van vandaag.

·        

Is het college – nu het UWV definitief verhuisd -  wel voornemens het Werkplein Baanzicht zelf open te houden en zo ja, wat zijn hiervan de financiële gevolgen voor de gemeente Assen?

·        

Hoe denkt het college de geschetste problemen rondom de reiskosten te gaan oplossen?

·        

“Kansrijke werkzoekenden worden online geholpen.” Hoeveel werkzoekenden in het bestand van Baanzicht Assen hebben zelf de beschikking over internet of zijn daarvoor aangewezen op het Werkplein aanwezige internetverbinding?

·        

Wat zijn de normeringen voor “kansrijke” en “minder kansrijke” werkzoekenden in Assen en uit hoeveel personen bestaan deze doelgroepen nu anno 2014?