De visie doet zijn naam eer aan : er spreekt inderdaad een behoorlijk ambitieuze visie uit het stuk los va het feit of je het daar nu wel of niet op alle fronten mee eens bent.
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}
Regeren is vooruitzien en de staat en stand van zaken van je binnenstad in de gaten houden is een goede zaak. Daarbij kan een integrale visie een goed hulpmiddel zijn waarbij ingespeeld wordt op de gesignaleerde trends en ontwikkelingen, ook op demografisch gebied.
De benoemde sfeergebieden typeren de binnenstad op een goede manier. De uitdaging ligt wat ons betreft met name in het onderscheidend vermogen van Assen. Waarin onderscheidt Assen zich van de binnen stad van Meppel, Emmen, Hoogeveen, en misschien zelf Groningen, en wel zodanig dat een bezoeker kiest voor een dagje Assen in plaats van die andere steden? Heeft Assen wel die unique sellingpoints die in de visie benoemd worden en hoe groot is de invloed van de gemeentelijke overheid daarop ? Op dit moment blijkt het Drents Museum een topper om mensen naar Assen te trekken, maar wat is – behalve subsidie en het ruimtelijk faciliteren – de initiërende rol van de gemeente hierin geweest ?
Je kunt wel zaken willen stimuleren maar in veel zaken ben je afhankelijk van particulier initiatief, de markt, de economische ontwikkelingen.
Als we dan een kreet lezen van “ Het nieuwe winkelen ondersteunen, stimuleren maatregelen gericht op nieuwe winkelconcepten.” Hoe doe je dat dan in de praktijk als gemeente ?
Inzetten op snuffel en dwaalmilieus in het zuidelijke deel van de binnenstad . Het klinkt leuk en doet het goed in een folder, maar hoe regel je dat als gemeente ?
Verder vragen we ons af of de stimuleringsmaatregelen voor detailhandel, ervan uitgaan de dat het effect sorteert, er niet toe,leiden dat elders in de stad problemen ontstaan, bijvoorbeeld in de ring rond het centrum. Verplaats je het probleem wellicht niet van A naar B
Wij vragen ons af hoe de gemeente zijn rol ziet als intermedair tussen partijen om creatieve oplossingen te vinden voor leegstaande panden in de binnenstad. Ik denk aan het pand van Hommes aan de Groningerstraat. Dit staat al jaren leeg. Hoe ga je dit een zinnige invulling geven als gemeente, als je daar al een rol in hebt? We hebben al moeite genoeg met het tijdelijk invullen van lege gaten in de stad…
Verder kun je in een bestemmingsplan wel m2 winkelvloeroppervlak wegpoetsen in aanloopstraten naar het kernwinkelgebied, maar daarmee is het werkelijke probleem nog niet opgelost en staat de betreffende winkel nog steeds leeg
En de stadspas wordt ook hier van stal getrokken. Het voorstel om bijvoorbeeld via de stadspas korting te geven op parkeren lijkt ons geen goed idee. Assen presenteert zich als fietsstad en zegt in ander verband het gebruik van de fiets te willen stimuleren. Dan zet je niet voor je inwoners , want dat zijn over het algemeen degenen die een stadspas zullen hebben, in op korting op parkeren en stimuleren van autogebruik. De parkeerdruk neemt hierdoor alleen maar toe, met name in de weekenden en voor de bezoeker uit de regio wordt het onaantrekkelijker in Assen te parkeren.
De groter accountrol van de gemeente komt in bijna elk onderdeel terug. Hoe moet je dit zien en waar heeft de gemeente het dan tot nu toe laten liggen?
Er staan nogal wat maatregelen rond de aanpak van het openbaar gebied op het wensenlijstje, maar daar is nu geen geld voor, dus voorlopig blijft het een papieren tijger , inderdaad een visie
Op de lange termijn missen we bij een duurzame en bereikbare binnen stad het inzetten op elektrisch vervoer en het stimuleren daarvan
Het stimuleren en uitbreiden van evenementen is om Assen op de kaart te zetten een goed idee maar wees er wel van bewust dat dit haaks kan staan op het stimuleren van wonen en bewoning in het centrum. Evenementen kunnen een druk op de woonfunctie geven
Als je dan de hele visie en het uitvoeringsprogramma tot je heb genomen kom je aan het slot bij financiën en kosten raming van een koude kermis thuis. Voor diverse maatregelen op korte termijn is een bedrag beschikbaar van schrik niet € 240.000,--
Bij een visie van deze omvang en deze ambities zou je ook een financieel deltaplan verwachten of in ieder geval een visie hoe op termijn de ambities gefinancierd kunnen worden. Niets is echter minder waar. Aan het slot is er slechts een staatje met als opmerking bij de projecten “ ongedekt”
Bij de begroting van de kosten is een groot aantal posten nog niet meegenomen, waarbij met name opvalt dat het toekomstig onderhoud niet is meegenomen
De middelen zijn beperkt, het is goed je visie te presenteren, maar zonder middelen gebeurd er bar weinig.
Nog twee slotopmerkingen:
De interactieve wijze van totstandkomen is wat ons betreft prima
En: Culturele Hart of Culturele As: whats in a name ? De uiteindelijke invulling is het belangrijkst