We gaan terug in de tijd. Voorjaar 2011

Ook toen grootse plannen met veel onzekerheden; er is in één jaar tijd weinig veranderd.

Door de val van het kabinet, verkeren de “onderdanen” nog steeds in twijfel over de economische ontwikkelingen, nationale regelgeving, wat gaat er door wat niet, wat zijn de gevolge van het lenteakkoord en is de houdbaarheidsdatum echt maar tot 12 september 2012?

Bij het schrijven van deze voorjaarsnota, maart 2012, hadden wij nog te maken met een worstelend kabinet, hoelang kan men “gedogen”; met als gevolg dat het college niets anders kan doen dan roeien met de riemen die ze heeft om het perspectief voor de langere termijn toch min of meer te kunnen weergeven.

De successen van de afgelopen periode voorop: MFA Assen-oost, een lang gekoesterde wens van vele, bodemsanering Talmastraat, Sporthal Quintus, het komt er dan toch van, “Op elkaar bouwen” ,WWB en Meedoenbeleid. De financiële steigers zijn er min of meer, maar of het proces succesvol gaat verlopen hangt van vele factoren af, maar ………………. de begroting is sluitend binnen dit perspectief van de Voorjaarsnota.

Het prestigeobject DNK nadert zijn voltooiing.

Maar de financiële gevolgen komen ook in kaart. Een structureel tekort van 1,35M voor 2013 en de jaren daarna  een verdere verslechtering van 1,15M. De oplossing: Het spaarpotje Weiersstraat, leeg in 2025, en dus schuiven we de problemen 4 jaar vooruit omdat er dan waarschijnlijk meer inzicht is in de exploitatie van de samenwerkende partijen in de Nieuwe Kolk. Toch blijft er bij ons de twijfel bestaan of dit de werkelijke reden is. Is het college niet bang extra pijnlijke maatregelen te moeten voorstellen in het huidige financieel zware weer en wordt een nieuw college opgezadeld met deze molensteen die de komende jaren groter en groter zal worden. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden, maar het lijkt of dit college wel mooi wil zijn, maar de pijn nog even doorschuift naar de toekomst. Financieel strategisch is het toch het beste een reserve zo snel mogelijk aan te vullen, zodat een dergelijk potje de kans heeft, zelfs in het huidige klimaat, te groeien en de problemen na 2025 snel afgevlakt kunnen worden.

De kosten van de DNK tussen nu een 2025: 22,6M reserve Weiersstraat, 7M Essent-reserve is bijna 30M in 12-13 jaar om de tent, excuus DNK, draaiende te houden. GL blijft van mening dat DNK een prachtig gebouw en een geweldige voorziening is voor Assen, maar wordt de prijs niet te hoog?

De bezuinigingen op Bibliotheek en ICO worden deels doorgeschoven naar de vervolgbezuinigingen en de oplossingen moeten gevonden worden binnen de programma’s. Binnen de eigen programma’s of ook de andere en is die ruimte er nog wel? Heeft het college hier al een visie op? Regeren is tenslotte vooruitzien.

Programma Bouwen en wonen

Het college geeft aan de 14M die men van de provincie terug krijgt wegens het niet doorgaan van het Norgerbrugtracé in de exploitatie van het Havenkwartier te willen pompen. Wij vragen het college en de andere partijen in deze raad of men het maatschappelijk verantwoord vindt een dergelijke bedrag te pompen in het havenkwartier, een project met gigantische risico’s in deze tijd.  Verder hebben we het gevoel, nee we weten het bijna zeker, dat hier sprake is van een soort van wit-was-praktijken. RSP geld, in te zetten voor bereikbaarheid in infrastructuur, wordt via een omweg alsnog ingezet voor gebiedsontwikkeling. Dat de provincie hiermee instemt, is onbegrijpelijk en wij vragen ons af of het Rijk hier op den duur geen probleem van zal maken.

Werk en inkomen.

Met name in dit hoofdstuk worden wij geconfronteerd met de val van het kabinet. Wat gaat er in de toekomst gebeuren met de Wet werken naar vermogen? Hoeveel werk wordt er straks nog aangeboden binnen de pilot “WERKpunt”? Hoeveel wordt er wel en wat wordt er niet uitgevoerd en wat zijn  de gevolgen van de reeds ingezette koers, participerend op de koers dit het kabinet had? Gaat daar het roer helemaal om en kunnen wij de zeilen nog zo bijdraaien dat de koerswijziging niet desastreus uitvalt en Assen op de klippen loopt. De schuldhulpverlening wordt al opgehoogd met 250.000,00. De verantwoordelijkheid van de klant komt centraal te staan en een vermogensnorm wordt toegepast. Welke klant binnen schuldhulpverlening heeft er een vermogen? En ondanks alle maatregelen toch een toename van de schulphulpvraag. En u bent daar verbaasd over? Ik wil en zal hier nu niet over uitweiden, maar zodra de uitwerking van de Wet gemeentelijk schuldhulpverlening aan ons wordt voorgelegd, zullen wij hier uitgebreid op terug komen. Ik kan u verzekeren, het wordt eerst nog veel erger eer het beter gaat worden.

Zorg en welzijn.

Grote zorgen zijn er bij GL over dit programma. Er veranderd veel, maar misschien ook niet. Dat heeft alles te maken met de koerswijziging van het moederschip. Wat zullen de gevolgen zijn voor de meest kwetsbare van onze samenleving

Financiële prognose

“De positieve bijstelling van de begroting 2012 is voor een belangrijk deel terug te voeren op de geactualiseerde raming van de uitkering uit het gemeentefonds en op een lichte verlaging van de middelen inzet voor de uitvoering WWB” (P9) dit staat in schril contrast met de risico’s zoals genoemd in programma 13, de algemene dekking. Dit is een mooi staaltje van koffiedik kijken waar dit college, door de val van het kabinet, mee wordt geconfronteerd en waar een aantal grote investeringen die al genoemd zijn, het risico alleen maar groter maken.

Bestuurlijk relevante investeringsprojecten:

Ook hierin teksten die ingehaald zijn  door de werkelijkheid. Dit dan m.n. t.a.v. MEC en Klimbos.

Met betrekking tot het zwembad bij de Bonte Wever zijn wij niet verrast dat de bijdrage van de gemeente aangemerkt wordt als staatssteun. Had de GL  fractie dat al niet geroepen bij de besluitvorming rond het zwembad ? Nu moeten er weer listen en kunstgrepen bedacht worden om een ander ‘ legaal’  uit te kunnen voeren.

Toch willen wij positief afsluiten t.a.v. de voorjaarsnota. De lijn die een paar jaar geleden is ingezet t.a.v. de leesbaarheid, wordt steeds duidelijker. Er komt eenheid in de begroting en voorjaarnota, ondanks dat tijdens de 2de kaar lezen in de bus terug van Poznan, het soms slaapverwekkend bleek te zijn. Lag denk ik meer aan het drukke programma van de 2 dagen daarvoor, dan aan de leesbaarheid van de voorjaarsnota. De belofte die u doet in de bijgevoegde aanbiedingsbrief, de voortgang van de ontwikkelingen door de val van het kabinet met als gevolg nieuwe verkiezingen op 12 september, zien wij dan vol belangstelling tegemoet.

En, wij als GL en raad, willen blijven meedenken!