Wat motiveert duurzaam handelen?
In juni kwam het duurzaamheids-netwerk van de G40 voor het eerst onder het mijn voorzitterschap (digitaal) bijeen. Een van de onderdelen was een presentatie van prof. dr. Linda Steg, hoogleraar omgevingspsychologie aan de RUG. Zij doet onderzoek naar de vraag wat mensen motiveert om duurzaam te handelen. Steg deelde een aantal factoren die bestuurders helpen om het draagvlak voor klimaatbeleid te vergroten.
Sommige waren min of meer bekend. Zoals het feit dat het geven van louter informatie niet effectief is. Je moet ruimte geven voor inspraak en zorgen van bewoners serieus nemen.
Maar er zaten (voor mij) ook nieuwe inzichten in. Ik noem er een paar:
- Veel campagnes benadrukken wat mensen niet goed doen. Als je mensen aanspreekt op datgene wat ze wél goed doen, zijn ze eerder geneigd om nog meer te gaan doen. Een mooi voorbeeld hiervan is de rijksoverheidscampagne ‘Iedereen doet wat’. Voor sommigen lijkt die wat onbenullig. Maar inwoners spreekt het aan.
- Geld is een randvoorwaarde, maar voor veel mensen niet hét doorslaggevende punt. Natuurlijk speelt geld een rol, maar de meeste mensen handelen niet vanuit eigenbelang, maar juist omdat ze zich zorgen maken om de ander of het milieu.
- Benoem de kosten en baten en geef daarbij inzicht in hoe deze zijn verdeeld. Als mensen het idee hebben dat dit eerlijk gebeurt, zijn ze sneller geneigd om ook zelf een steentje bij te dragen.
- En tenslotte. Het draagvlak voor duurzame maatregelen is vaak groter dan je denkt. Staar je niet blind op de (sociale) media. Die geven vaak een vertekend beeld (ze besteden net zoveel aandacht aan de 75 % die voor zijn als de 25 % die ‘tegen” en voeden populisme. Voor wie geïnteresseerd is in de gehele presentatie kan bij mij het linkje opvragen.
Karin Dekker