We zijn pas kort begonnen, maar nu al de eerste rapportage. En hoewel we pas kort zijn begonnen is er niet stilgestaan. Maar los van laaghangend fruit is er ook een aanpak en doelstellingen voor 2019 en verder gemaakt, in twee delen.
Organisatie
Vanuit het initiële werkplan is hier een invulling gemaakt van de benodigde organisatie om de doelen voor onze binnenstad vorm en inhoud te geven. Dit is een project met een enorme impact op de gehele stad en met name de binnenstad. Vele elementen komen samen in de binnenstad, op zich op zichzelf staande onderwerpen, maar in de praktijk met een enorme overlag. Dat zie je daarna ook terug in de functies voor de uitvoeringsorganisatie, er worden meerdere duizendpoten gezocht, en natuurlijk moet je ook met hart en ziel je willen inzetten voor onze mooie binnenstad, maar we moeten goed opletten dat de opdracht wel uitvoerbaar blijft voor de nog te zoeken mensen.
Uitvoering
In het uitvoeringsprogramma staan vele zinvolle en uitvoerbare voorbeelden van plannen voor de binnenstad, laaghangend fruit zoals het opruimen en schoonmaken/vervangen van het straatmeubilair, maar vooral plannen voor de toekomst. Gelukkig wordt er ook veel hergebruikt wat al gemaakt is en passend is naar de toekomst, maar veel blijft het wel. Heel veel plannen waarbij de samenwerking gezocht moet worden met de rest van de binnenstad, niet alleen de ondernemers, maar ook de bewoners. De aanpak voorziet hierin, bijvoorbeeld door het organiseren van borrels rondom thema’s voor ondernemers maar ook portalen voor het beter en sneller beschikbaar maken van middelen voor initiatieven. Echter er moet zeker ook aandacht zijn voor de bewoners van de stad. En niet alleen in de vorm van goede informatie borden, maar ook door hen actief mee te nemen in het maken en ontwikkelen van een visie op alle verschillende onderwerpen. Dit blijft nog een beetje onderbelicht.
Maar tegelijk kan er ook meteen doorgepakt worden, pilots rondom herverkaveling en bewegwijzering kunnen wat GROENLINKS betreft direct beginnen. Evenals het autoluw maken van de straten, nu als pilot op 1 plek om kennis en ervaring op te doen, maar zo snel mogelijk ook naar andere locaties.
Het is goed dat er daarmee ruimte komt voor de voetgangers en fietsers in de stad. Maar let daarbij niet alleen op parkeerplekken voor de fietsen, maar ook op goede en efficiënte routes van en naar de stad.
Aantal keren genoemd in plan:
Ondernemer(s): 41
Bewoner(s): 8