Volgens onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen zijn Tynaarlo en Assen twee van de gemeenten die goed scoren op dienstverlening. De twee gemeenten staan gezamenlijk op de vierde plaats. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het weekblad Binnenlands Bestuur.

De onderzoekers hebben vooral gekeken naar de juridische kwaliteit van de dienstverlening. Het gaat er daarbij om de gemeenten hun regelgeving goed op orde hebben, burgers binnen wettelijke termijnen helpen, de wet handhaven, de rechtsbescherming van burgers op peil houden en besluiten goed onderbouwen.

Tynaarlo en Assen danken de hoge score onder andere aan de kwaliteit van de bestemmingsplannen, de goede afhandeling van bouwvergunningen en de aandacht voor juridische kwaliteit. Beide gemeenten werken met gedigitaliseerde bestemmingsplannen.

Aanvragers van bouwvergunningen krijgen periodiek bericht over de voortgang van de procedure. De afgifte van de bouwvergunning wordt gepubliceerd op de gemeentepagina en de website. Ook kunnen burgers gebruik maken van een e-mailservice. Assen scoort verder goed op de rechtsbescherming van burgers.Tot slot zijn de onderzoekers positief over de ruime aandacht die de gemeenten besteden aan de juridische kwaliteit van de dienstverlening.