Zoals GL al heeft gezegd, blijft het voor GL heel moeilijk om zonder financiële verantwoording of begroting goed inzicht te krijgen in wat er nu mis ging in 2014. Zelfs als we de financiële kant erbuiten laten geeft het voorstel van het College nog steeds geen inzicht in wat het College precies gaat doen om te voorkomen dat het in 2015 weer mis gaat. 

De laatste TT en het evaluatie rapport geven goed weer dat het simpelweg over dragen van de verantwoordelijkheid en het “op afstand zetten” van de TT Speed Week weg bij de Gemeente Assen niet onmiddellijk en vanzelfsprekend tot goede resultaten gaat leiden. De opzet om in 2015 zelf de TT weer te gaan organiseren was niet een die wij voor ogen hadden, maar omstandigheden laten het College geen mogelijkheid meer sinds zowel de Stichting als de commerciële partner de handdoek in de ring hebben gegooid.

GL wil nogmaals benadrukken dat de belangrijkste voorwaarde voor de TT het bestaan van draagvlak is. Tussen het College, Gemeenteraad, inwoners, ondernemers en alle andere stakeholders in de TT Week. Dit draagvlak MOET de basis vormen voor de TT in de toekomst. 2014 heeft laten zien dat het gebrek aan draagvlak zorgt voor vrijwel alle problemen waar de TT speedweek en de stichting tegen aan zijn gelopen.

De brief van KHN van 2 december jl. draagt niet bij aan het wekken van vertrouwen dat het College in staat is om deze mensen in 2015 wel allemaal mee te krijgen. De TT moet worden gedragen door alle deelnemers anders is het behalen van de ambities  uit het door de raad aangenomen ambitiedocument, bij voorbaat kansloos. Dan moeten wij ons volgend jaar maar eens goed bezinnen of wij als raad dit ambitiedocument niet moeten herijken.

GL wenst het College heel veel succes met de komende TT  Week en wil het College adviseren om te zoeken naar een vorm waarin ALLE mensen in Assen kunnen bijdragen aan het draagvlak voor de TT, zowel in 2015 als in de toekomst. Dat het geen potje Monopoly wordt, en wij de kaart trekken: Ga direct naar de gevangenis, ga niet langs start, u ontvangt geen 500 euro.

 

Bijdrage 20-11-2014

Bij de vorige behandeling van dit rapport heeft GroenLinks vraagtekens gesteld bij de manier waarop deze laatste TT Speed Week georganiseerd is. Nu blijkt dat geen van de aangestelde of betrokken stakeholders nog positief is over de toekomst maakt GroenLinks zich ernstig zorgen over 2015.

Niet alleen is er nog steeds geen enkel financieel verslag van 2014, zo zijn ook de stakeholders voor 2015 niet of nauwelijks bereid om bij te dragen. Een sponsor geeft aan zich waarschijnlijk terug te trekken, de gemeentelijke stakeholders willen niet langer mee werken en daarmee komt ook de provincie op losse schroeven te staan. Komt bij dat er dit jaar een extra storting is geweest in het fonds twv 200.000 euro, welke ook volledig uitgegeven is. GL komt op een voorzichtige inschatting van de uitgaven voor 2014 van 665.000 euro waar tot op heden geen financieel verantwoording voor is en alle betrokken partijen of met de horizon verdwenen zijn of zijn opgestapt. En een schuld van ca 100.000 als je de media mag geloven.

GL is benieuwd wat voor maatregelen het College gaat nemen om dit soort praktijken in de toekomst te voorkomen, en hoe het een organisatie op poten gaat zetten die daadwerkelijk in staat is tot het organiseren van de TT Speed Week in de komende jaren.

Ondanks garanties dat de Gemeente niet langer verantwoordelijk zou zijn voor de organisatie of financiering is dit zowel in 2014 als in 2015 niet het geval.

Van het fonds is niets meer over, ondanks een initiële storting van 290.000 euro. De volledige organisatie van 2014 bestaat ook niet meer en daarmee ook ervaringen en lessen behalve in indirecte zin.

Kortom, GL concludeert dat er vooral geïnvesteerd is een de TT Speed Week 2014, maar niet in de TT Speed Week als organisatie of event. Nu er geen enkele structuur meer overeind staat is GL benieuwd naar de stappen die het College gaat nemen om te voorkomen dat dit niet nogmaals gebeurt.

Het valt GL op dat het College nu vrij gemakkelijk besluit om over te stappen naar een andere oplossing, te weten scenario 2b, los van het feit dat dit natuurlijk helemaal geen keuze is, waar dit voorheen nog absoluut niet wenselijk was.

De Stichting TT Speed Week zou het instrument moeten zijn waarmee de Gemeente Assen de verantwoordelijkheid voor de TT Speed Week uit handen kon geven aan een professionele partner, GL is benieuwd naar de stappen en maatregelen om ervoor te zorgen dat het volgende bestuur van de Stichting TT Speed Week wel in staat is tot zelfstandige organisatie, of bestaat deze stichting niet meer nu het bestuur is opgestapt? en dat wij in 2015 en 2016 niet nogmaals hier met z’n allen op tafel zitten om te bekijken hoe we dit het volgende jaar gaan oplossen.

Op deze manier mogen we blij zijn met het behoudt van de Status Quo en zijn de beoogde groei, ambities en doelstellingen slechts illusies. Hoe kunnen we er op deze manier voor zorgen dat de TT Speed Week bijdraagt aan de Stad Assen  en een duurzame investering is voor de toekomst.