Ik bestel, maak het geld over en koop voor € 4,99 een Magic Box bij Van der Valk. Op de afgesproken tijd krijgen we een deel van de restanten van het ontbijtbuffet mee: twee tassen vól verse broodjes, salade, kaas, vleeswaren, een appel en een ei; meer dan genoeg om met z’n drieën te lunchen. Snelheid is geboden, er zijn meerdere geïnteresseerden die de app kennen. En: wees bewust dat je niet weet wat je krijgt, het zou kunnen tegenvallen én je kan geen keuze maken tussen wel of niet vegetarisch.

Midden in de “Week zonder vlees” zie ik een paginagrote advertentie in de krant. Een supermarkt zegt dat een filiaal is verbouwd en ter gelegenheid daarvan krijg je bij álle desbetreffende filialen in de stad, 50% korting op een product naar keuze van de slagerijafdeling. Ik zie dat de schappen overvol liggen met goedkope riblappen, karbonades, slavinken en kippenpoten. “Nee mevrouw, biologisch vlees doet niet met de actie mee”, wordt me verteld. Wordt dit nu echt allemaal verkocht en wat gebeurt er als de uiterste verkoopdatum is bereikt? Deze hoeveelheid komt niet in een Magic Box, want deze desbetreffende supermarkt doet niet aan “Too good to go”. Ze doen wel aan donaties aan voedselbanken; het is onduidelijk of vlees ook daartoe behoort.

Wat gebeurt er met die overgebleven hoeveelheden, in de container?

De rol van de consument is belangrijk en wordt steeds belangrijker.

Ik vind dat op je kerst- of paastoetje geen aardbeien uit Verweggistan horen. Het is niet nodig om sperziebonen uit Senegal of Marokko te kopen, ook geen bosuitjes uit Egypte of appels uit Nieuw-Zeeland. En dan ook geen Thaise gamba’s. Vroeger zag je dit alleen in de periode rond Kerst en Pasen, tegenwoordig kan je ze het hele jaar door kopen.

De verleiding om online je boodschappen te doen is groot. Niet meer sjouwen met zware boodschappen, buiten openingstijden te kunnen shoppen, het scheelt tijd en je voorkomt impulsaankopen. Maar: je kan niet zelf kiezen wélke appel je wilt of welk kropje sla en hoe lang is de houdbaarheid? Altijd heb je te maken met een minimaal aankoopbedrag en hoge bezorgkosten die weliswaar iets lager zijn wanneer je zelf je boodschappen haalt bij een Pick-up point.

Later sta je aan het fornuis en kom je tot de ontdekking dat je de zure room bent vergeten. Geen probleem want het kan binnen tien minuten bezorgd worden door een 'flitsbezorger' van een "speedy grocery delivery" bedrijf.

Is dit het beeld van 2022: alles moet snel, sneller, snelst en de manier waarop we onze boodschappen doen verandert.

Wij hebben besloten hier niet aan mee te doen. Op zaterdag gaan we naar de markt en halen daar de biologische kaas en groenten voor de hele week. En als we, tijdens het koken, ontdekken dat we iets vergeten zijn, dan gaan we improviseren.

Ik ben benieuwd hoe jij je boodschappen doet.

Karin van der Veur