Het is knap dat de ISD kans heeft gezien een sluitende begroting in te dienen bij ons als raad. Zij hebben nogal te maken met een enorme hoeveelheid onduidelijkheden van uit het rijk en dus met veel aannames.

Wij hebben de volgende opmerkingen;

1. De ISD gaat 3% ipv 8% toepassen ihkv de toename uitkeringsgerechtigden op basis van het feit dat het hier in Drenthe altijd wat achter blijft tav de landelijke stijgingen. Meestal is dit meer een vorm van later en niet van minder. Gaan we ons met de BUIG gelden niet rijk rekenen en zitten we straks met een enorme strop. Landelijk hoor je ook steeds meer geluiden dat er straks gemeenten gewoon failliet gaan aan de nieuwe regelingen. Laten wij met z’n allen hopen dat Assen daar niet bij hoort.
  2. Streng aan de poort en lik-op-stuk beleid. Uitstekend om fraude hard aan te pakken, maar laten wij aub niet vergeten dat er meer mensen die de uitkering gewoon nodig hebben en niet door een flink aantal rotte appels iedereen het dupe te laten worden en de menselijke maat uit het oog te verliezen. Handig handhaven is ook al genoemd, hoe moet ik dit zien?
  3. Tijdens de behandelingen van de kadernotas hebben wij het uitgebreid gehad over wat er evt kan en moet gebeuren als er in het ene domein geld overblijft en in het andere domein geld te kort is. Overheveling is dat evt mogelijk, zei e wethouder. Hoe staat dit tov het genoemde op P 10 (BUIG en loonkostensubsidie)
  4. Er wordt ihkv de nieuwe wetgeving ingezet op het stimuleren tot zoveel mogelijk werk, maar welk werk? Zijn de beoogde besparingen dus reëel?
  5. De kranten staan momenteel bol van de werkgevers die nu al aan de bel trekken tav het verplichte quotum. Zij geven nu al aan dat zij dan gekwalificeerde werknemers moeten gaan ontslaan om daarvoor aan het quotum te kunnen voldoen. Dat kan toch echt niet de bedoeling zijn. De ene kaartenbak leeg en de andere vol? Gaan we daar ook handig op handhaven? Verdringing van werk lijkt dus gewoon een reeel gegeven. De wethouder had dit ook al aangegeven bij de behandeling van de kadernota participatiewet. Hoe denkt de ISD hiermee om te gaan.

Kortom, GroenLinks heeft wel wat kanttekeningen bij de begroting van de ISD, maar aangezien de meeste kanttekeningen voortkomen uit het  nieuw in te voeren rijksbeleid, is dat redelijk maatgevend voor de organisatie van de ISD en wij zullen dus instemmen met het raadsvoorstel van het College en geen extra wensen en bedenkingen over brengen aan de ISD. Wel zullen wij kritisch kijken naar de vele verordeningen die nog op ons af komen.