Na een korte briefwisseling tussen GroenLinks fractievoorzitter Ger Meijer en PVDA lijsttrekker Gerrit Piek, wordt al snel duidelijk dat GroenLinks genoegen dient te nemen met een plaats aan de zijlijn gedurende de collegevorming. Dit ondanks het feit dat de partijprogramma’s van de PVDA en GroenLinks inhoudelijk een goede basis voor samenwerking lijken te zijn. Het is de omvang van de partij die de PVDA weerhoudt GroenLinks te betrekken bij de collegevorming.

Het hoeft geen betoog dat het standpunt van de PVDA tav het betrekken van GroenLinks bij de collegevorming een teleurstelling is.  De keuze van de PVDA om CDA, VVD en CU bij de collegevorming te betrekken doet wellicht minder recht aan de uitslag van de verkiezingen dan een meer links georiënteerde coalitie gedaan zou hebben.

Maar helaas, ondanks de goede programmatische basis voor samenwerking met de PVDA wordt GroenLinks toch gedwongen aan de zijlijn plaats te nemen. We zullen vanaf deze plaats zeer kritisch kijken naar de collegevorming, en naar de prestaties van het college de komende periode. Zodra de collegevorming een feit is, zal GroenLinks oa op deze website een terugblik geven en duidelijk maken hoe de komende vier jaar aan de oppositierol invulling zal worden gegeven.

Hieronder worden de inhoudelijke punten weergegeven, zoals die door GroenLinks aan de PVDA zijn verzonden tbv de collegevorming.

In onze opvatting zal de keus van de kiezers tot uitdrukking moeten komen in het collegeprogramma. We willen graag onze inhoudelijke punten toelichten:
1) Wij kiezen voor een versterking van het sociale beleid in Assen. Meer concrete projecten en trajecten die leiden naar (vormen) van werk. Voorrang aan schijnbaar kansloze jongeren en allochtonen. We willen ook een actief werkgelegenheidsbeleid. Het inkomensbeleid voor de minima willen we verbeteren. Het inkomensbeleid voor de minima zou moeten leiden tot een vanzelfsprekende opheffing van de voedselbanken.
2) De introductie van de WMO willen we benutten om de positie van de kwetsbaren te versterken en meer samenhang aan te brengen in het welzijnswerk.
3) De toekomstige wet Wet Integratie willen we in samenhang brengen met de uitvoering van de WWB en WMO. Hierdoor ontstaan versterking van het huidige beleid, inclusief het beleid van Kleurrijk Assen.
4) Het is gebleken dat het projectenbeleid van Kleurrijk Assen helaas achterstand heeft opgelopen. Wij pleiten daarom voor een intensivering van de projecten.
5) Het huidige welzijnsbeleid wordt nu onderzocht en zal, volgens GroenLinks, alleen goed herijkt kunnen worden tegen de achtergrond van eerder genoemde ontwikkelingen. De huidige financiële taakstelling wil GroenLinks opheffen.
6) In deze bestuursperiode willen wij het projectbeleid van het stedelijk jongerencentrum, het jeugdbeleid, het minderhedenbeleid en de brede school omvormen tot structureel beleid.
7) De groei van Assen naar 80.000 inwoners willen we beheerst uitvoeren. Natuurgebieden willen we zoveel mogelijk sparen. Dat betekent ook een keuze voor hoogbouw in de stad. We gaan uit van duurzaam bouwen. De 4e kwadrant is voor GroenLinks geen optie.
8) Milieu moet meer aandacht krijgen. Er kunnen vele slimme maatregelen worden uitgevoerd om energie te besparen en gebruik te maken van groene stroom. De eerdere korting van 120.000 euro willen we ongedaan maken. Verder willen we onderzoeken of er een stimuleringsfonds voor ”ecologisch verantwoord ondernemen” in Assen kan worden ingesteld. Ook pleiten we voor een coördinerende wethouder voor milieu.
9) De fiets en het openbaar vervoer gaan voor de auto. In die volgorde willen we vorm geven aan verkeer en vervoer.
10) De participatie van burgers in de lokale democratie vinden we van groot belang. We willen ons blijvend inzetten om vormen te vinden die het mogelijk maken dat burgers volwaardig participeren
.