Waar overal pleinen in stadscentra worden gedomineerd door tegels en klinkers pleit GroenLinks Assen ervoor om het Koopmansplein helemaal groen in te richten. Het plein leent zich goed voor een ontmoetingsruimte met groenstroken, wandelpaden, bankjes, terrasjes, marktstalletjes en een podium voor straattheater.

In een schets ligt dit podium verdiept, zodat een soort badkuip ontstaat. In het koude seizoen kan die vol kan worden gezet met water, waarop bij vorst een ijsbaantje ontstaat. Op 10 maart worden voorbijgangers op het Koopmansplein gevraagd om te komen met nog meer ideeën. Zo wordt het nieuwe Koopmansplein een plein voor en door Assenaren. Een groen Koopmansplein past in het streven van GroenLinks Assen naar meer groen in de stad en fungeert straks als kers op de taart van een vitale binnenstad.

 

Het stadscentrum hoort het kloppend hart van Assen te zijn. Het gebied waar Assenaren en bezoekers met plezier naartoe komen. Net als in andere steden kampt onze binnenstad met leegloop: Assen scoort landelijk heel hoog wat winkelleegstand betreft. De ontwikkeling van een OutleTT dreigt de doodsteek te worden voor menige winkelier. Dat moeten we niet willen: GroenLinks Assen wil daarom werken aan een vitale binnenstad. Liever 100% investeren in de binnenstad dan het geld verdelen tussen binnenstad en outlet factory. Liever een keer heel dan twee keer half!

 

We willen investeren in de kwaliteit van de openbare ruimte. In een energievriendelijke en duurzame inrichting (straatmeubilair, LED verlichting, materialenkeuze) en veel meer robuust groen, zowel permanent als verplaatsbaar. Letterlijk en figuurlijk staat het Koopmansplein centraal bij de vitalisering van de Asser binnenstad. 

Verder wil GroenLinks dat ondernemers, die willen verduurzamen, ondersteuning krijgen met advies en subsidies. Assen wordt zo voorloper voor groene lokale ondernemers, bijvoorbeeld regionale versmarkten. De binnenstad wordt daarbij nog autoluwer; fietsers en voetgangers krijgen nog meer de ruimte. In het weekend is er gratis openbaar vervoer vanaf drie transferia. Om ook na winkelsluiting leven in het stadscentrum te houden worden leegstaande winkelpanden omgebouwd tot (sociale) starterswoningen.