Niet alleen in de natuur zien we een dramatische teruggang van insecten en insectenetende dieren, ook binnen de bebouwde kom merken we de gevolgen van het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen. Driekwart minder insecten in 25 jaar tijd en de massale bijensterfte, dat is een alarmistisch signaal.

Chemische bestrijdingsmiddelen bedreigen de kwaliteit van ons grond- en oppervlaktewater en hiermee ons drinkwater. Ongeveer 80% van de planten in de natuur en voor de voedselproductie zijn afhankelijk van bestuivende insecten, zoals bijen en hommels. Te veel planten en dieren leggen momenteel het loodje.

Daarom roept GroenLinks de gemeente op om actief in te grijpen en het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen strak aan banden te leggen. Niet alleen op gemeentelijke gronden, maar ook waar het Asser burgers en ondernemers betreft.

Zo moeten landbouwers worden gestimuleerd en ondersteund om de overstap te maken van gangbare naar bestrijdingsmiddelenvrije landbouw. Daarnaast moet de productie van biologische gewassen en samenwerking tussen biologische boeren en voedselverwerkers en verkopende bedrijven worden gestimuleerd. Burgers en ondernemers moeten worden opgeroepen en gestimuleerd om het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen te staken.

GroenLinks sluit zich aan bij de boodschap van het symposium over bestrijdingsmiddelen in het milieu, dat op 16 februari in het Provinciehuis werd gehouden en roept de gemeente Assen op om hier conclusies aan te verbinden.