De wil is er dus, steeds meer mensen stappen over van fossiele brandstof naar elektrisch rijden. Ook vanuit Den Haag wordt dit door minister Jetten gestimuleerd. De minister is van plan om elektrische rijders te laten genieten van belastingvoordeel, waar tegenover staat dat de auto’s op fossiele brandstof extra belast gaan worden. Om zodoende de overstap op elektrisch rijden te stimuleren. Ook is het de bedoeling dat zakelijk leasen vanaf 2025 niet meer mag met een auto op fossiele brandstof. Mooie stappen richting een schonere wereld. Maar waar gaan wij Assenaren laden?

Dat is nogal een puzzel. Heb je een eigen woning met oprit, dan geniet je het meeste voordeel. Je kunt namelijk zelf thuis een aansluiting realiseren en tegen je eigen lage energietarief laden. Maar woon je in een appartement of rijtjeswoning zonder eigen oprit? Dan ben je afhankelijk van de openbare laadpalen. En hier snijdt het dan ook in het beleid van Assen. De groep mensen met veelal lagere inkomens wonen juist in woningen zonder eigen oprit. Ongeveer 18.000 huishoudens, dat is meer dan de helft van Assen, heeft geen mogelijkheid thuis te laden. Deze kunnen dus alleen terecht bij openbare laadpalen waar je kunt laden voor een veel duurder tarief. De verschillen lopen snel op naar ruim 30% duurder dan thuisladen. Kortom, geen eigen oprit betekent hogere laadkosten en heb je wel een eigen oprit, dan heb je het voordeel van voordelig laden. Sterker nog, inwoners die zonnepanelen op het dak hebben liggen en thuis kunnen laden, hebben overdag (bij voldoende licht) gratis stroom om de auto mee te laden. Dat is natuurlijk heel voordelig. Maar inwoners die die mogelijkheid niet hebben, betalen extra veel aan de openbare laadpaal. Dit moet en dit kan ook anders door de opties te onderzoeken.

Bij de behandeling in de raad een paar weken terug konden wij ons als fractie dan ook vinden in het amendement, dat met meerderheid van stemmen is aangenomen, over de Verlengde Private Aansluitingen (VPA). Op de visie die aangeboden werd aan de raad, kwam vanuit de gemeente een negatief advies, zonder daar enige onderbouwing aan te geven. Wij geloven en dat doen we samen met de partijen PLOP en SP, dat verlengde VPA kan bijdragen aan goedkoop laden voor iedereen. De uitwerking is aan de gemeente, maar de keus voor VPA is wat ons betreft duidelijk. Iedereen moet toegang hebben om zijn/haar/hen auto te laden tegen kosten van de eigen energieleverancier of zonnepanelen.

Een ander punt binnen de laadvisie is de terugkerende 250 meter grens. Kun je thuis niet laden en staat er binnen 250 meter een openbare laadpaal, dan komt er geen laadpaal bij. Dat is de stelling van de gemeente. Daarbij moet wel worden opgemerkt, dat de wethouder de 250 meter niet als harde eis hanteert. Kortom, woon je in een rijtjeswoning met 8 huishoudens onder 1 dak, waarvan 6 een elektrische auto hebben en deze 6 allemaal niet thuis kunnen laden? Ze worden allemaal doorverwezen naar die ene laadpaal binnen de 250 meter. Wat ons betreft moet er meer gekeken worden naar maatwerk per straat of buurt.

Een goed voorbeeld stond onlangs in de Asser Courant. Een inwoner had een laadpaal aangevraagd bij de gemeente. Goed nieuws, de laadpaal is daadwerkelijk geplaatst. Maar deze staat dan wel in de andere parkeervergunningszone, waardoor meneer alleen ‘s avonds na 21:00 uur kan laden en zijn auto midden in de nacht ook moet weghalen (laadpaalplakken). Een mooi staaltje van ambtelijk geklungel als je het ons vraagt. Een ander voorbeeld is, dat een inwoner inderdaad binnen 250 meter van zijn huis kan laden, maar wel 2,5 km om moet rijden omdat de laadpaal aan de overkant van de vaart staat. Maar hey, er staat toch een laadpaal vlakbij je huis?

Er zijn tal van voorbeelden te noemen dat het huidige beleid van de gemeente Assen, ook met de nieuwe visie, in de toekomst problemen gaat opleveren. En begrijp me niet verkeerd, want we zijn blij met de ambitie die het plan wel heeft, er staan genoeg positieve maatregelen in, zoals energiehubs. En tankstations vervangen door snellaadstations bijvoorbeeld. Maar wat ons betreft moet de gemeente vaart maken om zo snel mogelijk openbare laadpalen bij te plaatsen, om de sterk stijgende groei aan elektrisch rijden bij te benen. We lopen namelijk al achter en termen als laadpaalplakken worden ook in Assen steeds vaker gebruikt. Wat ons betreft meters maken om zo snel mogelijk fossielvrije mobiliteit te bevorderen in Assen.

Zelf nog geen laadpaal en thuis geen mogelijkheid om je auto te laden? De provincie heeft nog
voldoende laadpalen om te plaatsen, zo lazen we op RTV Drenthe https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/15573658/geen-plek-voor-je-laadpaal- vraag-m-aan-drenthe-heeft-1280-beschikbaar).
Een laadpaal aanvragen kun je ook direct hier doen via https://www.laadpaalnodig.nl

Paul van der Kolk
Raadslid GroenLinks Assen
06-23942764 p.kolk@assen.nl

Portefeuille: Dierenrechten, Groen, Circulaire Economie & Afval, Duurzaamheid, Energietransitie,
Digitalisering, Wonen, Stadskwartier, Cultuur, Sport, Evenementen