De PvdA heeft de boel op een rijtje. Zij zelf, aangevuld met CDA en Christen Unie. Twintig jaar geleden zou je nog gezegd hebben: zo, zo, de ChristenUnie(of de voorlopers GPV en RPF) dat is toch die zwarte kousen politieke partij? Maar het blijkt in de praktijk toch meer uit te pakken als een christelijke 'groene' partij. De inspiratie is anders, door iets van buitenaf, maar de politieke inkleuring is vaak hetzelfde als bij GroenLinks.

Alleen op het gebied van de wat meer humanistische insteek. Bij uitzichtsloos en ondragelijk lijden kiezen voor doorleven in plaats van stoppen en bij vrije keus bij abortus, daar pakt het echt anders uit.

Wat het CDA betreft: ik put wel hoop uit het gegeven dat meer mensen uit die partij op locaal niveau hebben aangegeven om het sociale gezicht te laten zien. Nu laat Balkenende vanuit Den Haag versoberen zonder rechtvaardigheid en daarover heeft de kiezer zich onomwonden anders uitgesproken. Nu maar afwachten of ze hier naar willen luisteren.

Wat betreft GroenLinks het zal weer een constructieve oppositie worden. De PvdA heeft wel gelijk met de constatering dat wij bij twee verkiezingen achteruit zijn gegaan. Jammer genoeg moeten we zeggen. De hoop op 3 zetels is daarmee de grond ingeslagen. Maar dat wil niet zeggen dat wij in de komende jaren niets van ons laten horen. We hebben een caravan ingezet bij de verkiezingen, maar het is natuulijk ook mogelijk om (zeg maar één keer in de maand) bij de winkelcentra te gaan staan. Wij willen Assen graag nog groener en socialer en we willen ook graag dat de burger in Assen ons suggesties daarover mee gaat geven.

Willem Kuiper (ex-campagneleider gemeenteraadsverkiezingen)