Het college geeft in de nota haar visie op cultuur en de ambities voor de komende jaren.
Het beleid richt zich met name op de jeugd en jongeren en waar mogelijk de minima. Maar men ziet ook amateurkunst in het perspectief van vaardig burgerschap als belangrijk middel voor de persoonlijke ontwikkeling.
In de cultuureducatie van de jeugd spelen de scholen en het ICO een belangrijke rol.
Bij de amateurkunst wordt De Schalm na gereedkoming van de Nieuwe Kolk als het amateurkunstpodium van Assen genoemd. De zalen worden verhuurd tegen professioneel tarief maar er is een huursubsidieregeling voor amateurverenigingen.
Vervolgens wordt een financieel kader geschetst waarbij een forse bezuinigingstaakstelling wordt gehaald van ruim € 155.000,--
Op papier klopt het allemaal en de zaken lijken keurig in orde.
Nu de praktijk. Ik wil er twee zaken uitlichten: het ICO en de amateurkunsten.
ICO
Zoals gezegd wordt er veel verwacht van het ICO, het is een centrale schakel in het beleid. Dit rijmt wat GL betreft dan ook niet met de extra taakstelling die het ICO opgelegd krijgt van € 100.000,-- en de opdracht dit maar te vinden binnen de huisvesting en meer commerciële tarieven.
Het lijkt op een herhaling van zetten van wat we hebben gezien rond de huisvesting van de bibliotheek. Ook nu wordt het beleid weer bepaald door financiële kaders, lees de noodzaak tot bezuiniging, zonder eerst nagedacht te hebben over de consequenties. GL heeft bij de behandeling van de begroting hier al op gewezen en toen werd dit weggewuifd door het college.
Was het niet verstandiger geweest eerst eens te kijken naar de haalbaarheid van de taakstelling alvorens deze in te boeken als bezuiniging. Het ICO wordt geconfronteerd met een opgave die ze onmogelijk waar kan maken binnen haar begroting. Van uit gemeentelijke organisatie kan men de haalbaarheid op geen enkele wijze met feiten onderbouwen.
GL wil het college dan ook vragen met het ICO te bezien wat een reële en haalbare extra taakstelling is bovenop de reguliere taakstelling van 3-4 % en aan de hand daarvan met een aangepast voorstel te komen.
Dan de Amateurkunsten.
In de nota lezen we dat de Schalm het podium moet worden voor de amateurkunst. Zoals de wethouder wellicht weet of in ieder geval kan weten ben ik lid van een amateurtoneelvereniging. Voor deze vereniging en ook voor andere verenigingen is betaalbare huisvesting al jaren een groot probleem. In Assen is geen geschikte en betaalbare huisvesting beschikbaar met name voor de wekelijkse repetitieavonden. De nota voorziet in dit probleem geen enkele oplossing. Voor de uitvoering in bijvoorbeeld de Schalm wordt een professioneel tarief in rekening gebracht van ruim 400,-- per dagdeel. Wanneer je als arbeiderstoneelvereniging met deels de minima als doelgroep en leden voor een uitvoering en generale repetitie naar de Schalm gaat , kost je dat al snel ruim € 1.200,-- Dit is voor veel verenigingen absoluut niet op te brengen, zelfs niet wanneer daar eenmalig wat subsidie af zou gaan. Een vergelijkbaar verhaal kan ik houden voor een amateurkoor dat een uitvoering in de Keuning zaal wil verzorgen.
En daarmee grijpen beide voorbeelden weer in elkaar, want het ICO wordt door de gemeente gedwongen marktconforme tarieven te berekenen om haar huisvestingstaakstelling te behalen met als gevolg dat amateurkunstbeoefenaars moeten afhaken van wege de hoge bedragen. Hierdoor ontstaat een vicieuze cirkel die haaks staat op de in theorie zo mooie doelstellingen van de cultuurnota.
Dat is brengt ons tot de conclusie dat theorie en praktijk in deze nog ver uit elkaar staan. Wij hebben de indruk dat deze nota vooral geschreven is over de hoofden van de instellingen en cultuurbeoefenaars en -zoekers heen, zonder dat sprake is geweest van enige interactie met het veld. GL vindt dit erg jammer en een gemiste kans.