Tijdens de Drentse Kinderrechtenconferentie heeft de Nationale Jeugdraad de gemeenteraden uitgedaagd om een motie in te dienen om jongeren veel actiever bij het beleid te betrekken. In Assen hebben we dat ook daadwerkelijk gedaan. In het bestuursakkoord trekt onze gemeente een miljoen uit voor de jongeren, dus er is ook geld om wat te doen. Maar hoe ga je die inspraak vormgeven? Dat vraagt wat van de wethouder en een andere manier van werken van de beleidsmedewerkers.”

Veiligheid, wonen, uitgaan
“We zijn begonnen met een enquête onder jongeren. ‘Assen is van jullie’ was de boodschap. Wat voor thema’s zijn voor jou belangrijk en heb je zin om mee te praten? Als raadsleden zijn we actief jongeren gaan opzoeken. In het uitgaansleven, bij sportclubs, ik ben zelf naar scholen geweest. Uiteindelijk hadden we de e-mailadressen van ongeveer zestig jongeren die wilden meedenken, een mooi aantal. De gemeente heeft ook een app ontwikkeld, waarin jongeren meteen kunnen zien wat er met bepaalde ideeën is gedaan. Die terugkoppeling is zo belangrijk. Inmiddels zitten er tweehonderd jongeren in de app. De belangrijkste onderwerpen voor jongeren zijn veiligheid, wonen en uitgaan.

'Een miljoen, om echt wat te kunnen doen'
Soms nodigen we jongeren uit naar het gemeentehuis te komen, om mee te denken met de beleidsambtenaren. Niet alle jongeren zijn natuurlijk even actief. De een vult af en toe de app in, een ander praat mee in een werkgroep. Een tijd geleden hebben jongeren die geen woonruimte kunnen vinden, ingesproken bij de gemeenteraad. Andere jongeren lieten weten dat zij graag een ruimte willen waar ze creatief bezig kunnen zijn, kunnen chillen en muziek maken. Hier doet de gemeente nu onderzoek naar, waarbij we goed luisteren naar wat de jongeren zeggen nodig te hebben.”

Ideeënfestival
“Op 1 maart is er in Assen een ideeënfestival. Jongeren kunnen er hun ideeën indienen en uitwerken met hulp van experts, om ze daarna te pitchen. Jongeren uit Assen gaan op deze ideeën stemmen. Op het slotevent van 19 april worden de winnende ideeën bekendgemaakt. De gemeente Assen heeft 100.000 euro beschikbaar gesteld om deze uit te voeren. Deze nieuwe aanpak leeft nu echt. Ook de horecaondernemers in het centrum wilden in gesprek met de jongeren die een eigen plek willen hebben. Ze hebben daar ook op ingespeeld: inmiddels zijn er in de Asser horeca een aantal gelegenheden die op bepaalde momenten open zijn, vóór en door jongeren georganiseerd.”

Bron: Tijdschrift Sprank