Op zaterdag 7 september heeft een enthousiaste groep vrijwilligers huis aan huis gelopen in / rond de Obrechtlaan – Wijk Noorderpark

Bij ongeveer 110 huishoudens hebben we aangebeld waarbij ongeveer 60% thuis was. Doel was om te peilen in de wijk wat er leeft, waar lopen mensen tegen aan als het gaat om leefbaarheid en hoe kunnen wij daarbij van dienst zijn.

Slechts een enkeling wilde niet meewerken en gaf aan geen behoefte te hebben aan een gesprek. In vergelijking met voorgaande keren, is het aantal respondenten bijzonder hoog. Mogelijk heeft dit temaken met 2 factoren. (1) Het is geen verkiezingstijd (2) Het thema door de fractie aangereikt sloot naadloos aan op de ‘leefwereld’ van de burgers.

• Bijna alle bewoners klagen over het rijgedrag van automobilisten. Het is een 30 km buurt, maar met name in de avonduren wordt echt hard gereden. De zogenaamde ronde drempels vormt daarbij geen belemmering omdat men dit gewoon ontwijkt.
  • Ook is aangegeven dat het een doorgaande weg is naar Poiesz en er onvoldoende is aangegeven dat het om een 30km woonwijk gaat., ook maakt men zich zorgen over de oversteek van kinderen (basisschool de Vuurvogel).
  • Een derde zorgpunt is het onderhoud aan de parkeerplaatsen (onkruid bestrijding). Een paar bewoners kwamen zelf met een suggestie. Bewoners moeten tijdig worden geïnformeerd, over datum en tijdstip, zodat de bewoners hun auto elders kunnen parkeren.
  • Vierde zorgpunt is de fietspad wat uitkomt op Obrechtlaan, Peter van Anrooypad. Fietsers en scooters rijden hier de weg op zonder zicht op de weg en andersom. Hebben al ongelukken plaatsgevonden.
  • Veel instemming met fietssnelweg Assen-Groningen
  • Er zijn zorgen om verpaupering van de buurt, rond de Vivaldlaan en Paganinilaan
  • Overige opmerkingen die van belang waren.
    • Er is is behoefte aan meer parkeerplaatsen.
    • Meer aandacht voor de natuur.
    • Zonnepanelen mogen niet ten koste gaan van natuur.
    • Stoep beter onderhouden, met name voor de rollator gebruikers.
    • Controle op gescheiden afval kan beter.
    • En ergernis over hondenpoep

Al deze punten worden door de fractie ter bespreking voorgelegd aan de gemeent.

Vrijwilligers bedankt voor jullie inzet vandaag!