Op 1 Februari heeft een enthousiaste groep vrijwilligers huis aan huis gelopen in de wijk Baggelhuizen om te zien wat daar leeft in de wijk en te kijken wat GroenLinks voor de wijk kan betekenen.

Het was weer een buitengewoon leerzame ochtend. Baggelhuizen heeft een zeer gemêleerde samenstelling. Deze woonwijk werd aangelegd begin jaren 70 van de 20e eeuw, en is vernoemd naar de gelijknamige buurtschap die er voorheen lag, en die uit slechts enkele huizen en boerderijen bestond. Er werden 1800 nieuwbouwwoningen in deze wijk gebouwd, waarin 5000 mensen woonden (1993), een aantal dat sindsdien, door gezinsverdunning, gedaald is tot 4700 (in 2000). Een mix van Koop en sociale huurwoningen. Wij bezochten het gebied van Fivelingo en Hunsingostraat.

Wat ons opviel is dat veel bewoners niet thuis waren. Onze aanweziheid kreeg ook minder enthousiasme dan bij wijken die eerder ons zijn bezocht, totaal hebben we 88 huishoudens bezocht. In verkiezingsperiode hadden wij een ander deel van Baggelhuizen bezocht, daar was meer GroenLinks gezind publiek. Een veelvoorkomende klacht toen was de nabijheid van de TT-circuit, in dit deel  van de wijk geen klachten over geluidsoverlast.

Wel andere zaken kwamen hier aan de orde. Een steeds terugkerend probleem die bewoners ervaren is  gebrek aan handhaving. Soort gelijke geluiden hebben wij ook vernomen in de wijken Pittelo en Noorderpark. In sommige delen van de buurt gaat het om overlast van hangjongeren en dat men in 30km wijken te hard en onbesuisd rijd. Bewoners vragen waarom er zo weinig voorzieningen zijn voor jongeren. In bepaalde straten is sprake van veel zwerfvuil; onderhoud trottoirs kan beter. De wijk is ingedeeld in hofjes en het ene hof is aanzienlijk schoner is dan de ander. En zo ervaart men in de ene hof dat de straatverlichting onvoldoende is en in de ander hof juist niet. Dit geldt ook voor de problematiek van drugsoverlast.

Ook een tekort aan voorzieningen kwam aanbod. Er is maar 1 supermarkt in de nabije omgeving.

Tenslotte is ook gesproken over de samenstelling van de bevolking, buurtbewoners geven aan dat ze een betere spreiding van nieuwkomers wensen.