Onderstaand de bijdrage van GroenLinks over het financieel herstelplan voor de gemeente Assen over het jaar 2020 en het meerjarenperpectief.
Digitaal vergaderen geeft een andere dimensie aan het debat.

Gelukkig nog steeds te volgen via de webiste van de gemeenteraad in Assen. Zowel live als terugkijkend.

GroenLinks kan zich vinden in het nu voorliggende herstelplan; dan is dat alvast gezegd en helder.

Er ligt een afgewogen pakket aan maatregelen en keuzes. Wel hebben we een aantal opmerkingen die we met de raad en college willen delen.

Wij hebben kennisgenomen van de adviezen van de diverse adviesraden en willen hen bedanken voor hun inbreng. GL kan zich vinden in de manier waarop het college gemotiveerd al dan niet gehoor heeft gegeven aan deze adviezen.

De inbreng van de Kinderraad vonden we mooi en verfrissend. Een goede info-graphic zegt soms meer dan een lap tekst

We onderschrijven de ambities verwoord in het herstelplan. Misschien dat het woord ambities bij sommige partijen verkeerde beelden oproept. Uiteindelijk gaat het om de uitvoering van het bestuursprogramma en het daarin voorgenomen beleid. We stemmen in met de overwegend incidentele dekking hiervan.

Hoewel we onze zorg hebben uitgesproken over de omvorming van heesters en hagen naar beplanting met bloemrijke mengsels, hebben we, gelet op de toelichting van het college, er vertrouwen in dat hier zorgvuldig en met beleid mee wordt omgegaan. Wij zullen dit kritisch blijven volgen in de uitwerking.

Sport
Wij begrijpen en onderschrijven dat het college vooralsnog vasthoudt aan het niet aanleggen van een kunstgrasveld voor LTC/Ambonia met de kanttekening dat als de KNVB-systematiek daartoe aanleiding geeft, hier mogelijk nog op terug gekomen wordt. In dat geval nogmaals onze suggestie om vanuit het solidariteitsprincipe de tarieven voor sport licht te verhogen om dit kostenneutraal te financieren

Algemene reservepositie
Met de voorstellen rond de algemene reservepositie stemt de fractie in. Het laten vrijvallen van de ijsbaanreserve is onontkoombaar wat ons betreft. Zoals al aangegeven heeft apart reserveren in een investeringsfonds voor ons geen grote meerwaarde, maar we kunnen ons verenigen met de motivering van het college op dit onderdeel.

Tot slot, als dit herstelplan vastgesteld wordt door de raad en goedgekeurd wordt door de provincie staat Assen financieel weer op eigen benen, maar dat wil niet zeggen dat onze zorgen daarmee weg zijn.

Tijdperk na Corona
Hoe bestendig is het meerjarenbeeld in deze toch onzekere tijden? Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor het herstelplan? De tijd zal het leren, maar regeren is vooruitzien.
We zouden college maar ook de raad dan ook willen oproepen nu al te denken over “Hoe verder na corona?”
Worden er scenario’s ontwikkeld wat de gevolgen van de 1,5 m maatschappij zijn voor Assen?
Blijven we straks veel meer thuiswerken?
Wat zijn de effecten voor de uitvoering van het beleid?
Wat zijn de gevolgen voor mobiliteit?
Hoe gaan we om met de gevolgen op wijkniveau?
Vindt ons leven wellicht meer plaats in de wijken?
Zijn er gevolgen voor het vastgoed zoals bijvoorbeeld kantoren of dienstverlening?

Als we hier nu al over nadenken en scenario’s ontwikkelen zijn er wellicht ook transformatiekansen te benutten voor onze gemeente en kunnen zaken in een stroomversnelling raken. We horen graag de visie van het college en andere partijen hierop.