Dit voorstel heeft eerder op de agenda gestaan voor de raad van 17 mei. In de consulterende raadsbijeenkomst destijds heeft de fractie van GL zich al kritisch opgesteld .

Het voorstel is toen door het toenmalige college van de agenda gehaald om niet nader vermelde redenen. Dit gaf GL hoop dat het voorstel en besluit niet of anders in sterk aangepaste vorm zou terugkomen.

Het nu voorliggende raadsvoorstel is weliswaar wat uitgebreider qua motivering, maar het voorgestelde besluit is onveranderd. Dit betekent dat de bezwaren van GL ook weinig anders zijn dan dit voorjaar.

De toepassing van de coördinatieregelen wordt gepresenteerd als burger-vriendelijk. Alle procedures worden gelijktijdig en gecoördineerd naar één besluit geleid. De burger hoeft maar 1 x in bezwaar te gaan mocht hij het met het besluit niet eens zijn.

Keerzijde is dat er ook maar 1 kans nog is voor de burger en eens de boot gemist is definitief de boot gemist.

In de praktijk is de coördinatieregelen dan ook vooral makkelijk voor de gemeente en/of de projectontwikkelaar die iets wil met zo weinig mogelijk tijdsverlies en niet een aantal keren geconfronteerd wordt met onwelwillende burgers.

Verder is voor inwoners die ene gang naar de Raad van State vaak een hogere drempel dan de mogelijkheid van bezwaar en beroep in sommige afzonderlijke procedures.

Tot nu toe moet de raad over iedere toepassing van de coördinatieregelen een afzonderlijk besluit nemen. Het college vraagt nu een algemeen besluit van de raad om haar te machtigen om in voorkomende gevallen de coördinatieregelen van toepassing te verklaren zodra er een samenloop is met een bestemmingsplanprocedure en een omgevingsvergunningprocedure. Dit is erg breed geformuleerd. Wij kunnen ons voorstellen dat bij bepaalde omgevingsvergunningen toch de raad gewoon vooraf en eerst geconsulteerd wordt.

De raad geeft met dit voorstel op voorhand haar bevoegdheid volledig uit handen zonder dat daarbij sprake is van enige kaderstelling vooraf of terugkoppeling achteraf.

Dit gaat de fractie van GL te ver. Wat ons betreft wordt de bevoegdheid aan de raad gelaten en kan deze per geval aangeven of gebruik gemaakt kan worden van de regeling net zoals tot nu toe is gebeurd.

Als er zich een meerderheid aftekent in de raad in de lijn van het voorstel van het college zou dit wat ons betreft beter kunnen door het vaststellen van een korte verordening rond de toepassing van deze bevoegdheid door het college zodat er wat meer kaders vooraf zijn te stellen door de raad en vooral ook initiatiefnemers en burgers een kader hebben dat voor hen vooraf kenbaar en duidelijk is.

Er zijn meerdere gemeenten in het land waar dit door middel van een verordening is geregeld.

Ook niet onbelangrijk is de terugkoppelplicht van het college in een dergelijke verordening namelijk dat het college van besluiten en verrichte handelingen in dit kader telkens binnen vier weken mededeling aan de raad doet. Dit is wel een minimum-eis die wij ook bij het nu voorliggende voorstel, mocht dit doorgang vinden, graag zouden zien toegevoegd.

Samenvattend:

GroenLinks ziet nut en noodzaak van het voorstel niet zo, zeker niet vanuit het belang van onze inwoners geredeneerd;

Als het dan toch geregeld zou moeten worden, dan graag met wat meer kaders door middel van een korte verordening en in beide gevallen minimaal de regel dat het college terugkoppelt naar de raad wanneer gebruik is gemaakt van de coördinatieregelen.

Wij zijn erg benieuwd naar het standpunt van de andere fracties hierover en vragen de wethouder c.q. het college het voorstel nog eens in heroverweging te nemen.