Je kunt de radio of TV niet aanzetten of je wordt geconfronteerd met ontwikkelingen rondom het coronavirus. En terecht, zelden zijn er in zo'n korte tijd zoveel mensen geïnfecteerd en ziek geworden en zijn er zoveel mensen overleden. Mijn oprechte medeleven met allen.

Het beroep van de regering om de inperkingen van onze vrijheid niet alleen na te komen maar ook vol te houden heeft geleid tot een afname van de toename van patiënten op de IC. Kortom: zolang het covid-19 virus ons leven overheerst is het verstandig binnen te blijven en de richtlijnen van de overheid op te volgen. Laten we hopen dat de (internationale) onderzoekswereld z.s.m. komt met een adequate aanpak van het probleem. Alleen dan zijn we er nog lang niet....!

De beperkingen van onze leefwijze duurt nu al zo’n twee maanden en het einde is voorlopig nog niet in zicht. Oké, maatregelen zullen verzacht worden naarmate de toename van het aantal patiënten afneemt. Echter de economische gevolgen zullen schrikbarend zijn. Grote klappen zullen er vallen in de horeca, openbaar vervoer, recreatiesector enz. Zelf zou ik nu eingenlijk net weer terugkomen van een vakantie uitje naar Zuid-Spanje, maar die is nu uitgesteld tot eind augustus, de vraag is of het dan al wel kan...? Dit betekent voor veel mensen die in deze sectoren werken dat hun baan op de tocht staat, en voor veel ondernemers dat een faillissement dreigt etc .etc. We zullen er samen als samenleving, als Europa, als wereld uit moeten zien te  komen. Dat vraagt solidariteit en bereidheid er samen voor te gaan.

Hopelijk is er bij de volgende column controle over het virus.

Met vriendelijke groene groet,

George van Diepen

Disclaimer: GroenLinks is een ledenpartij waarin veel verschillende meningen leven. Om de discussie levendig te houden bieden we graag een podium aan mensen met een creatieve, kritische en / of vernieuwende blik. Deze column is dan ook de mening van de schrijver en mogelijk niet van alle leden van de partij / afdeling.